Terug Grensoverschrijdend gedrag op het werk voorkomen

Grensoverschrijdend gedrag op het werk voorkomen

Wat is grensoverschrijdend of ongewenst gedrag op het werk?

Pesten, ongewenst seksueel gedrag, discriminatie en agressie zijn vormen van grensoverschrijdend gedrag. Ongewenst gedrag heeft een grote impact op het mentaal welzijn van de getroffen werknemers. Het zorgt voor meer stress, ontevredenheid, een hoger risico op burn-out en een lagere productiviteit.

Hoe vaak komt het voor?

3896 meldingen van psychosociale aard

In 2021 kreeg IDEWE 3.896 meldingen van psychosociale aard. 
17,5% van deze klachten gingen over ongewenst grensoverschrijdend gedrag.

Wat kun jij als werkgever doen?

Als werkgever moet je volgens de wet een veilige en gezonde werkomgeving voor jouw werknemers voorzien. Daarom is het belangrijk dat je ongewenst gedrag snel en kordaat aanpakt. 

We lijsten hieronder vier concrete tips op om je op weg te helpen. 
> Voor ondersteuning op maat kun je terecht bij je regionaal IDEWE-kantoor.


1. Maak werk van een psychosociaal welzijnsbeleid

Screen eerst je huidige organisatie en breng psychosociale risico’s in kaart met een risicoanalyse. Op basis van de resultaten kun je slimme en duurzame beslissingen nemen voor jouw organisatie. Volg de opleiding risicoanalyse psychosociale aspecten om zelf aan de slag te gaan.

Zet nadien een preventief psychosociaal welzijnsbeleid op binnen jouw bedrijf. Zo werk je actief aan een respectvol werkklimaat. Hulp nodig?
> Onze experts werken een welzijnsbeleid uit op maat van jouw organisatie


2. Stel een vertrouwenspersoon aan

Stel een interne vertrouwenspersoon aan. Die biedt jouw werknemers een luisterend oor of bemiddelt op een informele manier tussen collega’s. 
> Bekijk ons opleidingsaanbod voor vertrouwenspersonen
> Lees hier de getuigenis van Zorggroep Sint-Kamillus.

Ook de preventieadviseur psychosociale aspecten van jouw externe preventiedienst kan de rol van vertrouwenspersoon opnemen of formeel actie ondernemen.


3. Stel een gedragscode op

Bepaal hoe jouw organisatie respectvol gedrag ziet en communiceer dit duidelijk naar jouw werknemers. Maak ongewenst gedrag bespreekbaar. Voorzie een gedragscode voor jouw werknemers.


4. Plan regelmatig teamoverleg in

Plan regelmatig een goed geleid en gestructureerd teamoverleg in. Dat helpt collega’s om verbindend te communiceren en draagt bij aan een veilig werkklimaat. 
> Bekijk ons opleidingsaanbod rond respectvol en verbindend communiceren.
 

Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen