FAQ – Vragen over welzijn en preventie?
Je organisatie heeft recht op slimme preventie en sterke resultaten. Die vind je bij Groep IDEWE. Op deze FAQ-pagina vind je de antwoorden op al jouw preventievragen. Als werkgever heb je zo alles bij de hand om jouw werknemers veilig en gezond aan de slag te laten gaan.
Zoeken is heel eenvoudig:
- Selecteer hieronder een categorie.
- Of gebruik het zoekveld op deze pagina.
Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Klik het domein van je vraag aan
Vragen over uw afspraak
Dat hangt af van de afspraken die je werkgever met ons heeft gemaakt. Het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt zoekt het voor je uit.
Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Kun je een ingeplande afspraak niet bijwonen? Dan onderneem je best meteen actie:
- Annuleer je afspraak minstens 48 uur voor de start van je consultatie. Neem daarvoor contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt. Doe je dat niet of te laat? Dan betaalt je werkgever voor het onderzoek.
- Laat ook jouw werkgever weten dat je je afspraak hebt geannuleerd.
Via het online welzijnsplatform voor werknemers, My IDEWE Personal, kun je een overzicht raadplegen van je gemaakte medische afspraken.
Daarnaast vind je er ook informatie over je gezondheid, welzijnsrisico’s, attesten en vaccinatiegegevens.
Als je werkgever is aangesloten bij Groep IDEWE, kun je dit platform gratis gebruiken. Surf naar personal.idewe.be en log in via itsme ®.
Vragen over uw gezondheidsdocumenten
Via het online welzijnsplatform voor werknemers, My IDEWE Personal, kun je als werknemer zelf je FGB downloaden. Daarnaast vind je er ook informatie over je gezondheid, medische afspraken, welzijnsrisico’s en vaccinatiegegevens.
Als je werkgever is aangesloten bij Groep IDEWE, kun je dit platform gratis gebruiken. Surf naar personal.idewe.be en log in via itsme ®.
Neem daarvoor contact op met het regionale Groep IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Vragen over vaccinaties
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of stel je vraag rechtstreeks aan de juiste expert.
Meer weten over vaccinaties? Of benieuwd naar wat een doeltreffend vaccinatiebeleid inhoudt? Ontdek het hier.
Vragen over rijgeschiktheidsattesten
De wet maakt een onderscheid tussen twee groepen van bestuurders:
- Groep 1: personen met een rijbewijs B, B+E, AM, A1, A2, A, of G.
- Groep 2: personen die beroepsmatig anderen vervoeren of met een vrachtwagen, autocar, bus of motorhome rijden (rijbewijs A, B, C of D).
Een rijgeschiktheidsattest is verplicht voor:
- Bestuurders in groep 1 met een gezondheidsprobleem dat de verkeersveiligheid in het gedrag kan brengen zoals bijvoorbeeld dementie, diabetes, bepaalde hartaandoeningen …
- Bestuurders in groep 2.
Om het rijgeschiktheidsattest te bekomen, moet je slagen voor een strikt medisch onderzoek waarin de arts nagaat of je fysiek en mentaal in staat bent om een motorvoertuig te besturen.
Ontdek alles wat je moet weten over je RGA en het bijhorende onderzoek
Heb je dit attest nodig voor professionele doeleinden? Neem dan contact op met je werkgever. Je werkgever boekt een afspraak via het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt. En neemt ook de kosten op zich.
Rijd je met de vrachtwagen, autocar, bus of motorhome (al dan niet beroepsmatig)? Dan kun je een RGA verkrijgen via een erkend arts of een erkende instelling zoals IDEWE (alleen beroepsmatig).
Heb je een RGA nodig voor privégebruik omwille van een bepaald gezondheidsprobleem? Dan kun je terecht bij je huisarts of eventueel bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigaanpassing (CARA).
De kostprijs hangt af van verschillende factoren, zoals het tijdstip en de sector waarin u actief bent. De medewerkers van het regionale IDEWE-kantoor bij u in de buurt zoeken de concrete prijs graag voor u uit.
Vragen bij zwangerschap
Je kunt met al je vragen aankloppen bij het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Zoek je algemene info? Die vind je in de brochure Onderzoek in het kader van zwangerschap en moederschapsbescherming.
Nee. Een medisch onderzoek is alleen nodig als de risicoanalyse heeft aangetoond dat er op je werkpost beschermende maatregelen nodig zijn.
Je zorgt voor:
- een attest van de gynaecoloog of huisarts met de verwachte bevallingsdatum en info die aangeeft dat je zwanger bent van een eenling of meerling.
OF
- een attest borstvoeding van de huisarts of Kind en Gezin
Word je op het werk blootgesteld aan biologische agentia waarbij de immuniteit een rol speelt? Neem dan ook de resultaten van het bloedonderzoek mee.
Word je op het werk blootgesteld aan chemische agentia? Neem dan een lijst mee van alle producten waarmee je in aanraking komt en – indien mogelijk – hun veiligheidsinformatiebladen (SDS).
Vragen over re-integratie-onderzoek
Voor een afspraak kun je terecht bij het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Graag meer informatie over re-integratie? Check onze pagina Re-integratie van langdurig zieken.
Voor een succesvolle start van je re-integratietraject heb je volgende documenten nodig:
- Verzoek re-integratie - aanvraag door de werkgever
- Verzoek om re-integratietraject - werknemer
- Verzoek om re-integratietraject - behandelend arts
Je vindt alle documenten in de downloadsectie onder ‘Documenten re-integratie’.
- Je kunt met al je vragen terecht bij het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Ben je klant bij IDEWE? En wil je graag een concrete situatie bespreken? Neem dan contact op met je preventie-adviseur psychosociale aspecten. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
- Graag meer informatie over stressoren op het werk? Ga naar de pagina Beter omgaan met agressie op het werk.
- Je kunt met al je vragen terecht bij het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Ben je klant bij IDEWE? En wil je graag een concrete situatie bespreken? Neem dan contact op met je preventieadviseur psychosociale aspecten. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
- Wil je zelf actie ondernemen tegen pestgedrag op het werk? Lees de tips op Grensoverschrijdend gedrag op het werk voorkomen.
- Je kunt met al je vragen terecht bij het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Ben je klant bij IDEWE? En wil je graag een concrete situatie bespreken? Neem dan contact op met je preventieadviseur psychosociale aspecten. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
- Voor meer info over stress en burn-out op de werkvloer ga je naar Stress en burn-out voorkomen.
- Je kunt met al je vragen terecht bij het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Ben je klant bij IDEWE? En wil je graag een concrete situatie bespreken? Neem dan contact op met je preventieadviseur psychosociale aspecten. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
- Meer informatie over de gevaren en concrete tips? Surf naar Alcohol, drugs en medicatie op het werk.
In al onze regionale kantoren zijn er preventieadviseurs psychosociale aspecten aanwezig. Om een afspraak in te plannen, neem je het best contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- U kunt met al uw vragen terecht bij het regionale IDEWE-kantoor bij u in de buurt.
- Bent u klant bij IDEWE? En wilt u graag een concrete situatie bespreken? Neem dan contact op met de preventieadviseur arbeidsveiligheid van uw vaste preventieteam. U vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
- Graag meer informatie over risicoanalyses? Surf naar Risicoanalyse uitvoeren.
- Ga langs bij het regionale IDEWE-kantoor bij u in de buurt.
- Bent u klant bij Groep IDEWE? En wilt u graag een concrete situatie bespreken? Overleg dan zeker met de preventieadviseur arbeidsveiligheid van uw vaste preventieteam. U vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
Een arbeidsongeval is een ongeval:
- veroorzaakt door een plotselinge gebeurtenis;
- tijdens en als gevolg van het werk zoals vastgelegd in het arbeidscontract;
- of op de weg van of naar het werk;
- én dat een letsel veroorzaakt.
- Licht arbeidsongeval: een ongeval waarna u het slachtoffer intern kunt verzorgen.
- Ernstig arbeidsongeval: op basis van de aangifte die u invult, bepaalt de welzijnsreglementering of het om een ernstig arbeidsongeval gaat. Dat hangt af van de aard van het letsel, de afwijkende gebeurtenis die het ongeval veroorzaakt en het voorwerp dat betrokken is.
- Zeer ernstig arbeidsongeval: het slachtoffer is gestorven of heeft letsels met blijvende gevolgen.
Bij alle arbeidsongevallen waarbij medische verzorging nodig is en waarna het slachtoffer werkonbekwaam is, moet u binnen de acht kalenderdagen uw arbeidsongevallenverzekering op de hoogte brengen. Op papier of, bij sommige verzekeraars, via een elektronisch aangifteformulier. Uw verzekeraar stuurt daarop een deel van die informatie naar Fedris.
Hebt u geen preventieadviseur niveau één of twee in dienst? Verwittig dan altijd uw IDEWE-contactpersoon.
Daarnaast brengt u dit in orde:
- licht arbeidsongeval
- De hulpverlener vult het eerstehulpregister in.
- ernstig arbeidsongeval
- U vraagt een verplicht onderzoek aan bij uw bevoegd preventieadviseur. Die zorgt voor het omstandig verslag met daarin de beschrijving van de plaats, de oorzaken en de omstandigheden van het ongeval. Dat verslag stuurt u binnen de tien werkdagen naar de regionale directie van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk (TWW).
- zeer ernstig arbeidsongeval
- U brengt zo snel mogelijk TWW op de hoogte: 02 235 53 00.
- Net zoals bij een ernstig ongeval, vraagt u het omstandig verslag aan bij uw bevoegd preventieadviseur en stuurt u het binnen de tien werkdagen naar TWW.
Uit het jaarverslag van Fedris blijkt dat van de ongevallen waardoor het slachtoffer blijvend arbeidsongeschikt is, bijna 28,5% veroorzaakt werd door een val. In 8% van die cases gaat het om een ongeluk waarbij het slachtoffer valt van een hoogte.
Kijken we naar de dodelijk ongevallen per sector? Dan zien we dat de meeste slachtoffers vallen bij het vervoer van personen en goederen: 15% van de dodelijke ongevallen tussen 2012 en 2021. De meeste andere ongevallen met fatale afloop tekenen we op in de gespecialiseerde bouwwerkzaamheden (12,5%), arbeidsbemiddeling en uitzendbureaus (8%), en de bouw van gebouwen en ontwikkeling van bouwprojecten (7%).
Een veilige werkomgeving is meer dan de optelsom van strikte regels en procedures. Het is een attitude waarbij waakzaamheid centraal staat. Groep IDEWE helpt u graag om die attitude verder aan te scherpen.
- U kunt met al uw vragen terecht bij het regionale IDEWE-kantoor bij u in de buurt.
- Bent u klant bij Groep IDEWE? En wilt u graag een concrete situatie bespreken? Overleg dan zeker met de preventieadviseur arbeidsveiligheid van uw vaste preventieteam. U vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
- Graag meer informatie over arbeidsongevallen? Ga naar de pagina Arbeidsongevallen voorkomen.
Het onderzoek dient om u te ondersteunen in uw preventiebeleid en ongevallen in de toekomst te vermijden, niet om te controleren. Op basis van het onderzoek achterhaalt u samen met de preventieadviseur de oorzaken van het arbeidsongeval. Zo kunt u achteraf gerichte preventiemaatregelen nemen om uw werknemers te beschermen en nieuwe ongevallen te voorkomen.
Vragen over uw aansluiting
- Fijn dat je aan Groep IDEWE denkt, jouw partner voor slimme preventie.
- Vraag een kennismakingsgesprek aan op de pagina Klant worden. We nemen spoedig contact met je op.
- Fijn dat je aan Groep IDEWE denkt, je partner voor slimme preventie.
- Vraag een kennismakingsgesprek aan op de pagina Klant worden. We nemen spoedig contact met je op.
Algemene vragen
Onze medewerkers staan altijd voor jou klaar. Je bereikt hen op twee manieren:
- Als klant en werkgever heb je een vast preventieteam bij Groep IDEWE. Dit team bestaat uit een arbeidsarts en -verpleegkundige en andere aanspreekpunten, zoals de dossierbeheerder klantenservice. Je vindt hun rechtstreekse contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
- Heb je geen toegang tot de klantenzone? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt. Hou het aansluitingsnummer (of klantnummer) van je organisatie bij de hand. Zo helpen we je vlot verder.
- Via de onlineklantenzone My IDEWE heb je je preventiedossier altijd bij de hand.
- Ben je nog geen klant, maar wel benieuwd naar de klantenzone My IDEWE? Neem alvast een kijkje achter de schermen.
Bij Groep IDEWE krijg je de juiste ondersteuning. Er zijn twee mogelijkheden:
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of leg je vraag voor aan onze experten via ons contactformulier.
Vragen over ongevallen voorkomen
Onze medewerkers helpen je graag verder:
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of leg je vraag voor aan onze experten via ons contactformulier.
Meer weten over EHBO op het werk? Op onze EHBO-pagina ontdekt je hoe je een duurzaam eerstehulpbeleid opzet en welke opleidingen je werknemers kunnen volgen.
Heb je een vraag over brandpreventie en het bijhorende beleid en dossier?
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of leg je vraag voor aan onze experten via ons contactformulier.
Ontdek hoe onze experten samen met jou een brandveiligheidsbeleid opzetten
Vragen over de veiligheidscultuur in uw organisatie
Het onthaalpakket van ToWorkSafe wijst nieuwe en anderstalige werknemers op alle risico’s in je organisatie, met heldere veiligheidsinstructies en individuele oefeningen.
- Ontdek onze gefaseerde aanpak op Veiligheidsinstructies voor nieuwe werknemers en anderstaligen.
- Meer info? Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Vragen over een gezonde werkomgeving
Meten is weten. Onze metingen – van lawaai tot legionella en asbest – vertellen veel over het welzijn en de werkomstandigheden in je organisatie. Na een risicoanalyse komen onze deskundigen ter plaatse om metingen en onderzoeken op de werkplek uit te voeren.
Wil je een risicoanalyse of meting organiseren? En daarmee de werkomstandigheden verbeteren?
Heel wat gebouwen bevatten nog altijd asbest. Komen werknemers daarmee in aanraking? Dan kan dit hun fysieke gezondheid ernstig schaden.
Daarom is iedere werkgever verplicht om een asbestinventaris op te stellen voor de bedrijfsgebouwen waarin hij personen tewerkstelt. Het erkende asbestlabo IBEVE, dat deel uitmaakt van Groep IDEWE, helpt je daarbij.
Een concrete vraag over jouw situatie?
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of leg je vraag voor aan onze experten via ons contactformulier.
Vragen over een duurzame werkomgeving
Je kunt bij onze energiedeskundigen terecht voor:
- een EPC-keuring
- EPB-verslaggeving bij (ver)bouwprojecten
- een energieaudit
Heb je een concrete vraag over je EPC?
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of leg je vraag voor aan onze experten via ons contactformulier.
- Meer informatie vind je op de pagina Duurzaam energiemanagement.
Vragen over innovatieve tools
Zorgsys is een onlinezorgsysteem voor het onderwijs. De tool bereidt je voor op de vijfjaarlijkse onderwijsinspecties. En helpt je om je preventiebeleid af te stemmen op de wettelijke verplichtingen.
Heb je een concrete vraag?
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of leg je vraag voor aan onze experten via ons contactformulier.
- Meer informatie over Zorgsys vind je op ‘Mijn Preventie’ - Jouw preventiesysteem voor welzijn op school.
Ergotool is een onlinelesprogramma dat zorgleners helpt om ergonomisch te werken. Graag meer informatie?
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of leg je vraag voor aan onze experten via ons contactformulier.
- Algemene informatie over de Ergotool vind je op de pagina Ergotool: Ergonomisch werken in de zorg.
StressBalancer is een onlinetool die meet hoe je werknemers omgaan met stress. Detecteert de tool werkpunten? Dan ontvangen je werknemers oefeningen en tips op maat, om hun veerkracht te vergroten. Graag meer informatie?
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of leg je vraag voor aan onze experten via ons contactformulier.
- Algemene informatie over de StressBalancer vind je op de pagina StressBalancer: Weerbaarder tegen uitputting, stress en pesten.
Vragen over ondersteuning
Groep IDEWE voert deze controles niet zelf uit. Neem hiervoor contact op met MEDIWE.
Wanneer het voor je organisatie moeilijk is om de functie van interne preventieadviseur zelf in te vullen, springen wij bij. Op jouw vraag stelt IBEVE een interne preventieadviseur ter beschikking – meestal deeltijds.
- Wil je een concrete situatie bespreken met een expert? Contacteer ons.
- Meer informatie vind je op de pagina Aanbod arbeidsveiligheid en arbeidshygiëne.
Contacteer de klantenservice-medewerker van je vaste preventieteam. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
Je past je personeelslijst aan via de klantenzone, onder ‘Mijn Personeel’.
Dankzij de koppeling met DIMONA komen je nieuwe werknemers automatisch terecht in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Personeel’. Daar kun je de gegevens van je werknemers verfijnen en corrigeren.
Wil je een gegevensuitwisseling op maat van jouw organisatie? Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Je vindt het jaarverslag in de klantenzone, onder ‘Mijn Preventie’ > ‘DRBS’ > ‘Organisatie’ > ‘Dienst Preventie, Milieu, Energie’ > ‘Externe preventiedienst’ > ‘Jaarverslag’. Of klik in de klantenzone door naar de ‘DRBS’-pagina en geef de term ‘jaarverslag’ in.
- Is het verslag niet zichtbaar? Contacteer dan de klantenservice-medewerker van je vaste preventieteam. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone, onder ‘Mijn Contacten’.
- Je vindt de stand van de PE’s terug in de klantenzone, onder de rubriek ‘Mijn Rapportering’.
- Kun je de stand niet raadplegen? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt of met de klantenservice-medewerker van jouw vaste preventieteam. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone, onder ‘Mijn Contacten’.
Vraag op het inlogscherm van de klantenzone een nieuw wachtwoord aan, via de knop ‘Wachtwoord vergeten’.
- Vraag een account aan bij het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt of bij de klantenservice-medewerker van je vaste preventieteam.
- Je ontvangt via e-mail een activatielink die je toegang geeft tot de klantenzone.
Contacteer de klantenservice-medewerker van je vaste preventieteam. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
Contacteer de klantenservice-medewerker van je vaste preventieteam. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
Contacteer de klantenservice-medewerker van je vaste preventieteam. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
Contacteer de klantenservice-medewerker van je vaste preventieteam. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
Je vindt je facturen in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Facturen’.
Je vindt je facturen in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Facturen’. Daar kun je ook een kopie downloaden.
Je vindt deze toelichting in volgend document
- Een creditnota mag je steeds zelf in mindering brengen van een nog openstaande factuur.
- Heb je geen openstaand saldo? Mail ons op klantenboekhouding@idewe.be.
- Als klant heb je toegang tot een schat aan waardevolle informatie in de vorm van brochures, folders, veiligheidskaarten en andere documentatie in je klantenzone My IDEWE. Klik op ‘Mijn Preventie’, daarna op ‘DRBS’ en gebruik de zoekfunctie.
- Ben je nog niet aangesloten bij Groep IDEWE? Neem een kijkje op de pagina Sensibiliseringsmateriaal. Je kunt ook alvast een aantal documenten vinden via de Download-pagina. Interesse in andere documenten? Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Je vindt verschillende voorbeelddocumenten over welzijn en preventie in je klantenzone My IDEWE. Klik op ‘Mijn Preventie’, daarna op ‘DRBS’ en gebruik het zoekvenster.
- Surf naar onze opleidingspagina. Klik je op een specifieke opleiding, dan krijg je een korte beschrijving te zien. De meeste opleidingen kunnen we ook op maat en incompany organiseren.
- We bieden ook innovatieve tools aan. Graag meer informatie? Die lees je op onze website.
- Selecteer de gewenste opleiding op de opleidingspagina.
- Lees de detailpagina voor meer informatie over de opleiding.
- Klik op de knop ‘Inschrijven’ om uzelf en/of uw collega’s in te schrijven.
- Zoek en selecteer je opleiding op de Opleidingspagina. Zo kun je zien op welke tijdstippen en locaties deze opleiding nog plaatsvindt.
- Zit er geen geschikt tijdstip voor jou bij of heb je verdere vragen? Neem dan contact op met het regionale Groep IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Hebt u zich ingeschreven voor een opleiding? Dan ontvang je van ons twee e-mails:
- een mail die bevestigt dat we je aanvraag hebben ontvangen – opgepast: de inschrijving is op dat moment nog niet definitief
- een mail die bevestigt dat je succesvol bent ingeschreven
Geen bevestigingsmail ontvangen? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Groep IDEWE staat je als partner voor slimme preventie graag bij in je opleidingsnoden. Neem dus contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt. Samen bekijken we of we deze opleiding in ons aanbod kunnen opnemen.
- Annuleer de opleiding schriftelijk. Stuur hiervoor een e-mail of brief naar het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Je kunt de opleiding gratis annuleren tot twee weken voor de start. Doe je dat later?
Dan betaal je 50% van de opleidingsprijs voor een incompany-opleiding. Of 100% van het inschrijvingsgeld voor een open opleiding.
- Bent u klant bij Groep IDEWE? Dan vindt u de opleidingsattesten in de klantenzone My IDEWE van uw onderneming. Vraag ze gerust op bij uw werkgever.
- Bent u niet aangesloten bij Groep IDEWE? Neem dan contact op met het regionale Groep IDEWE-kantoor bij u in de buurt.
- Na deelname aan een opleiding, infosessie of webinar ontvang je een attest van deelname of een getuigschrift (afhankelijk van wat de regelgeving in bepaalde gevallen vooropstelt). Heb je nog vragen over het getuigschrift? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- De link voor een webinar krijg je meteen opgestuurd na inschrijving. Geen link ontvangen? Check eerst je spammap. Daar ook geen link ontvangen? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Twee weken voor de start van de opleiding versturen we de factuur via de post.
- Open opleidingen: surf naar onze opleidingspagina. Klik je op een specifieke opleiding, dan krijg je de prijs te zien.
- Incompany opleidingen: neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt. De medewerkers maken voor jou een offerte en bestelbon op.
- Selecteer de gewenste opleiding.
- Lees de detailpagina voor meer informatie over de opleiding.
- Klik voor de aanvraag door op de blauwe button onderaan en vul het contactformulier in. Of neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt. De medewerkers houden je op de hoogte van nieuwe momenten waarop de opleiding plaatsvindt.
Groep IDEWE kan in twee gevallen je opleiding annuleren:
- bij onvoldoende deelnemers
- bij onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld wanneer de lesgever ziek is
Wij respecteren de privacy overeenkomstig de geldende wetgeving:
- Groep IDEWE gebruikt je e-mailadres uitsluitend om je de informatie en de uitnodiging te bezorgen van de opleiding en voor de tevredenheidsbevraging na de opleiding.
- Groep IDEWE gebruikt je rijksregisternummer alleen om:
- de deelnemers te identificeren
- te communiceren met de werkgever
Opleidingen met minimum 32 lesuren per jaar, komen in aanmerking voor Vlaams opleidingsverlof. Deze opleidingen van Groep IDEWE zijn erkend:
basisopleiding preventieadviseur niveau 3 (42 lesuren: 21 uur afstandsleren en 21 uur contactleren)
basisopleiding vertrouwenspersoon (35 lesuren: 12 uur afstandsleren en 23 uur contactleren)
Mail deze gegevens naar training@idewe.be:
- naam en voornaam
- adres
- geboortedatum en -plaats
- rijksregisternummer
Groep IDEWE brengt voor jou volgende zaken in orde:
Wij maken het vereiste ‘Getuigschrift van regelmatige inschrijving’ op.
Wij registeren de aanwezigheid van de deelnemers in de databank Vlaamse opleidingsincentives.
Vragen over de KMO-portefeuille
- Een opleiding moet minimaal €100 kosten om steun te ontvangen via de KMO-portefeuille, ongeacht de grootte van je onderneming.
- De financiële steun bij opleidingen heeft een plafond van €7.500 per jaar, ongeacht de grootte van je onderneming.
- kleine onderneming: 30% van de opleidingskost
- middelgrote onderneming: 20% van de opleidingskost
Een kleine onderneming moet aan deze voorwaarden voldoen:
- < 50 Voltijds Equivalenten (VTE) in dienst
- een jaaromzet of balanstotaal van maximaal 10 miljoen euro
Een middelgrote onderneming moet aan deze voorwaarden voldoen:
- < 250 Voltijds Equivalenten (VTE) in dienst
- een jaaromzet van maximaal 50 miljoen euro
- een balanstotaal van maximaal 43 miljoen euro
- KMO’s en vrije beroepen:
- die gevestigd zijn in het Vlaams Gewest
- en die tot de privésector behoren (met een aandeel van de overheid kleiner dan 25%)
- Komen niet in aanmerking:
- grote ondernemingen
- vzw’s
Ben je niet zeker of je organisatie in aanmerking komt? Lees er hier meer over.
De aanvraag gebeurt volledig online in twee fases.
VOOR de start van de opleiding:
- Vermeld dat je gebruik maakt van de KMO-portefeuille wanneer je de deelnemers inschrijft voor een open opleiding of wanneer je ons de overeenkomst bezorgt voor een incompany opleiding.
Maximaal 14 kalenderdagen NA de start van de opleiding:
- Surf naar www.e-loketondernemers.be en doe de aanvraag met één van deze registratienummers:
- opleiding door IDEWE: DV.O105319
- opleiding door IBEVE: DV.O105321
- Je ontvangt een e-mail van KMO-portefeuille.
- Stort je aandeel binnen de 30 kalenderdagen in de elektronische portefeuille.
- IDEWE of IBEVE ontvangt een e-mail van KMO-portefeuille met je aanvraag.
- De Vlaamse overheid stort haar aandeel in de elektronische portefeuille.
- Je ontvangt van IDEWE of IBEVE de factuur en betaalt die met de elektronische portefeuille. Bij opleidingen van IBEVE komt de btw niet in aanmerking voor een terugbetaling. Die schrijf je rechtstreeks over op de rekening van IBEVE.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Deze opleidingen van Groep IDEWE komen in aanmerking.
Vragen over ‘chèque-formation’ van het Waalse Gewest
- Bij de start van de opleiding geeft de deelnemer de gebruikscode samen met het machtigingsnummer aan IDEWE of IBEVE.
- Sodexo ontvangt het verzoek van IDEWE of IBEVE om de virtuele portefeuille van je onderneming te debiteren. Sodexo vraagt hiervoor bij jou toelating.
- Sodexo verifieert je aanvraag en betaalt aan IDEWE of IBEVE. Dit gebeurt binnen de 15 werkdagen na ontvangst van het verzoek.
Heb je nog vragen over het gebruik van de ‘chèque-formation’? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Registreer u online.
- Forem gaat na of je onderneming aan de voorwaarden voldoet. Zo ja, dan geeft het toestemming aan Sodexo om je in te schrijven voor het programma.
- Binnen de 24 uur bevestigt Sodexo de inschrijving van je onderneming via mail. Sodexo bezorgt je ook een machtigingsnummer en de bankrekeningnummers die je nodig hebt.
- Nu kun je het aantal gewenste cheques bestellen. Dit doe je door de betaling over te maken op de bankrekening van Sodexo. Altijd in een veelvoud van 15 euro.
- De virtuele portefeuille van je onderneming wordt gecrediteerd voor het aantal bestelde cheques. Je krijgt ook een gebruikscode om de cheques in te zetten.
Heb je nog vragen over de aanvraag? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- De opleidingskosten zijn fiscaal aftrekbaar als beroepskosten.
- Je kunt ook het btw-bedrag terugvorderen.
- Het aantal cheques dat je per jaar kunt gebruiken, hangt af van de omvang van je onderneming. Meer details lees je in deze tabel.
- De cheques kunnen niet samen gebruikt worden met een andere vorm van openbare of sectoriële steun om dezelfde opleidingskosten te dekken.
Graag meer informatie? Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Basiskennis preventieadviseur interne dienst (42 uur)
- Bijscholing preventieadviseur interne dienst (7 uur)
- Opleiding veiligheid op het werk voor werknemers (7 uur)
- Basisopleiding voor vertrouwenspersonen (35 uur)
- Bijscholing (supervisie) voor vertrouwenspersonen (7 uur)
- EHBO: basisopleiding voor hulpverleners (14 uur)
- EHBO: bijscholing voor hulpverleners (4 uur)
- EHBO: initiatie voor aangeduide personen (4 uur)
- vzw’s
- statutairen of contractuelen in dienst van de overheid
- gemeenschappen, gewesten, provincies en gemeentes
- OCMW’s
- intercommunales
- publiekrechtelijke rechtspersonen
Je bedrijf of organisatie moet aan de volgende zes voorwaarden voldoen:
- Je moet samenwerken met een opleidingscentrum erkend door het Waalse Gewest.
- Je hebt minstens één hoofdzetel in het Waals Gewest.
- Je hebt maximaal 250 voltijds equivalenten (VTE) in dienst OF je bent zelfstandige.
- Je onderneming draait een omzet van maximaal 50 miljoen euro OF een balanstotaal van maximaal 43 miljoen euro.
- Je onderneming is autonoom.
- De chèque moet worden gebruikt in de activiteitensector(en) van jouw bedrijf. Enkele voorbeelden hiervan zijn: industrie, horeca, bouwnijverheid …
Weet je niet zeker of je bedrijf aan alle voorwaarden voldoet? Lees er hier meer over.
- een vorm van financiële steun voor de nascholing van werknemers
- één cheque is goed voor een uur opleiding per werknemer
- een cheque kost €15, maar is €30 aan opleiding waard
- de cheque is na aankoop een jaar geldig
Vragen over sectorfondsen
- Neem contact op met je sectorfonds en vraag naar de geldende subsidiemaatregelen. IDEWE staat open voor samenwerking met andere sectorale opleidingsorganisaties.
Heb je hierover nog vragen? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
|
Vragen over uw contactpersonen
- Ben je werkgever? Neem dan contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Ben je werknemer? Vraag deze gegevens op bij je werkgever.
Je vindt de contactgegevens van je vaste preventieteam in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
Ja, dat kan. Onze medewerkers helpen je graag verder:
- Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
- Of leg je vraag voor aan onze experten via ons contactformulier.
Vragen over mijn gegevens
Je kunt deze wijziging rechtstreeks aanpassen in de klantenzone My IDEWE. Klik eerst op ‘Mijn contacten’, dan op ‘Contactgegevens’.
Je kunt deze wijziging doorgeven aan de klantenservice-medewerker van je vaste preventieteam. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
Je vindt dit nummer in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’. Je aansluitingsnummer staat naast de naam van je organisatie.
Vragen over uw contract
Jammer dat je ons verlaat. Maar ook nu helpt de klantenservice-medewerker van je vaste preventieteam je graag verder. Je vindt de contactgegevens in de klantenzone My IDEWE, onder ‘Mijn Contacten’.
Andere vragen
Neem contact op met het regionale IDEWE-kantoor bij jou in de buurt.
Bezorg ons je gegevens. Dan nemen wij contact met je op.
Eenmaal ingelogd kun je in je profiel (onder de blauwe bol met je initialen) je persoonlijke gegevens zoals gsm-nummer, telefoonnummer en e-mailadres nakijken/aanpassen. Deze gegevens worden bewaard in je persoonlijk dossier en gebruiken we voor persoonlijke communicatie in het kader van My IDEWE Personal.
Je privémailadres kan gedeeld worden met de werkgever.
Je privé- gsm-nummer wordt nooit gedeeld met de werkgever.
In je profiel (onder de blauwe bol met je initialen) kun je je persoonlijke gegevens wijzigen waarmee je wilt communiceren met IDEWE (je gsm-nummer, telefoonnummer en/of e-mailadres).
Om toegang te krijgen tot je medische gegevens, maak je de koppeling met je identiteitskaart (eID). Hierdoor kunnen wij je identificeren. Alleen jij krijgt toegang tot jouw gegevens.
Je kunt je ook identificeren via itsme. Via deze website kom je te weten waarom het veilig is om je via itsme te identificeren: https://www.itsme-id.com/nl-BE/why-itsme
Ja, dat kan. Je hebt altijd de keuze tussen itsme en eID om je te identificeren.
Ja, het gebruik van My IDEWE Personal is volledig gratis. Je moet alleen een internetverbinding hebben.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je niet kunt inloggen:
- Je hebt geen Belgische eID.
- Je hebt geen dossier bij IDEWE. Je huidige of vroegere werkgever is of was niet aangesloten bij IDEWE.
- Je hebt nog geen itsme om je te identificeren.
- Meer informatie over de installatie van itsme vind je hier: https://www.itsme-id.com/nl-BE/get-started
- Heb je problemen met itsme? https://support.itsme-id.com/hc/nl
Neem contact op met je regionaal IDEWE-kantoor. Wij helpen je graag verder.
De volgende browsers bieden ondersteuning als je werkt op een laptop:
- Google Chrome
- Microsoft Edge
- Firefox
- Safari 11 en 12
Log je mobiel in? Dan zijn Chrome en Safari de browsers om toegang te krijgen tot My IDEWE Personal.
Op My IDEWE Personal vind je heel wat persoonlijke gegevens terug:
- Waar en wanneer moet je op medisch onderzoek gaan (vanaf 1 week voor de afspraak)?
- Welke risico’s zijn er in je job en welke preventiemaatregelen heeft IDEWE voorgesteld?
- De resultaten van je medisch onderzoek (bloeddruk, BMI, eventueel longfunctietest).
- Je attesten (gezondheidsbeoordeling, aanwezigheid, quarantaine …) bekijken en downloaden.
- Je vult er de vragenlijst voorafgaand aan het medisch onderzoek in.
- Je kunt bekijken welke vaccinaties door de medische equipes van IDEWE werden geplaatst.
- Je vult er het resultaat van je tuberculinehuidtest online in.
- Je kunt er werknemersbrochures raadplegen en downloaden.
Onder ‘mijn attesten’ vind je medische attesten zoals het formulier gezondheidsbeoordeling, aanwezigheidsattest, quarantaine-attest …) terug. Je kunt de attesten daar bekijken en eventueel downloaden.
Als de arbeidsarts in het onderzoekslokaal beschikt over een internetverbinding, dan is het attest meestal binnen het uur beschikbaar.
Onder ‘mijn vaccinaties’ vind je de vaccins die geplaatst zijn door de medische equipes van IDEWE. Op de website van de overheid https://www.mijngezondheid.belgie.be/ vind je eventuele andere vaccinaties terug.
Ga je aan de slag als vrachtwagen-, bus- of taxichauffeur? Of ben je ambulancier of instructeur van een rijschool? Dan heb je een rijgeschiktheidsattest nodig. Je krijgt een specifiek medisch onderzoek bij een erkende arts, die zal nagaan of je fysiek en mentaal geschikt bent om je functie uit te oefenen.
Het is mogelijk om via My IDEWE Personal een afspraak te maken met de arbeidsarts of psycholoog. Je kunt ook contact opnemen met je regionaal IDEWE-kantoor. Je vindt de gegevens hiervan terug bij ‘mijn contacten’.
In de blauwe voetnoot onderaan, vind je het privacybeleid van IDEWE terug. Ook je individuele rechten lees je hier na.
Zie ook https://www.idewe.be/privacy.
Een fout in je persoonlijke gegevens zoals gsm-nummer, telefoonnummer en e-mailadres kun je zelf aanpassen in je profiel (onder de blauwe bol met je initialen). Deze gegevens worden bewaard in je persoonlijk dossier.
Een fout in je medische gegevens kun je ook bespreken met de arbeidsarts tijdens je medisch onderzoek. Je kunt het ook melden via ‘mijn contacten’. Let op! Verstuur geen medische gegevens via mail.
Het medisch team van IDEWE kan je gegevens zien. Zij geven ook de gegevens in tijdens en na je medisch onderzoek. Het medisch team is gebonden aan het beroepsgeheim.
Nee, je werkgever kan je gegevens niet bekijken. Alleen jij krijgt door het koppelen van je eID of door in te loggen via itsme toegang tot je persoonlijk dossier.
Als je je privé-mailadres invult, kan de werkgever dit bekijken. Je privé-gsm-nummer krijgt je werkgever nooit te zien.
Staat je vraag er niet bij? Neem voor meer informatie contact op met het IDEWE-regiokantoor bij jou in de buurt.