Terug Klantengetuigenis Groep Philippus Neri - Sint-Lucia
“Met het Smiley-certificaat hebben we voor voedselveiligheid de laatste puntjes op de i gezet”
Sam Aerts, Judith Roels, Nele Rombaut
Diëtist en Stafmedewerker Kwaliteit en Studie, Chef-kok en Diëtist
Klantengetuigenis Groep Philippus Neri - Sint-Lucia
In psychiatrisch ziekenhuis Sint-Lucia doen ze elke dag hun uiterste best om de bereiding van alle maaltijden voor hun patiënten in goede banen te leiden. In de afgelopen jaren investeerden ze meer in voedselveiligheid. En wilden ze de hoogste graad in voedselveiligheid behalen: de Smiley-certificering. Dat certificaat toont aan dat een bedrijf beschikt over een geloofwaardig autocontrolesysteem. IDEWE sprong Sint-Lucia bij in de weg naar haar kwaliteitslabel.
Al meer dan vijftien jaar staat IDEWE Sint-Lucia bij. Het psychiatrisch ziekenhuis is onderdeel van Groep Philippus Neri Waas & Dender. In de afgelopen jaren is de focus op voedselveiligheid toegenomen. Daarbij moeten ze rekening houden met de Europese en Belgische wetgeving, zoals Hazard Analysis and Critical Control Points (HACCP)-regels. Waarom? Een gebrek aan voedselhygiëne kan de gezondheid van hun patiënten ernstig schaden.
“Het voedselagentschap (FAVV) hanteert een strenge wetgeving rond voedselveiligheid. Ik ben niet volledig op de hoogte van die wetgeving. Daarom was de hulp van IDEWE meer dan welkom”, vertelt Nele Rombaut, diëtist bij het psychiatrisch ziekenhuis Sint-Lucia. “Samen hebben we de afgelopen jaren een succesvol parcours afgelegd. En met de Smiley, het certificaat voor voedselveiligheid en autocontrolesysteem, hebben we de laatste puntjes op de i gezet.”
"Een Smiley-certificering is een kwaliteitslabel waarmee je aan de buitenwereld toont dat onze maaltijden perfect in orde zijn op het vlak van voedselveiligheid."
Smiley-certificatie voor een voedselveilig bedrijf
Iedereen binnen Sint-Lucia heeft zich het laatste halfjaar extra ingezet om de Smiley-certificering te behalen. Behaal je de Smiley? Dan krijg je minder onverwachte controles op voedselveiligheid. Want het voedselagentschap weet dan dat jouw zaak geen risico vormt voor de voedselveiligheid.
“IDEWE begeleidde al andere ziekenhuizen van Groep Philippus Neri bij de Smiley-certificering. Ze hadden hier al heel wat ervaring mee. Daardoor kregen we op voorhand heel wat tips”, vertelt Sam, Diëtist en Stafmedewerker Kwaliteit en Studie bij Sint-Lucia. “Het was nuttig om het IDEWE-team als extra oog te hebben tijdens de voorbereidingen. Hun advies tijdens een audit was een grote hulp.”
"IDEWE helpt ons op weg als we zelf een opleiding geven. Het is een goede match."
Ondersteuning op alle fronten
IDEWE ondersteunt Sint-Lucia op alle fronten. HACCP-experts hebben jarenlange ervaring met voedselhygiëne. Ze bieden uitgebreide hulp bij administratieve taken en analyses. Daarnaast voeren ze microbiologische controles uit en doen ze temperatuursopvolgingen. Ze voorzien ook opleidingen.
“IDEWE geeft jaarlijks algemene opleidingen. Maar er zijn ook opleidingen die ik zelf geef”, zegt Nele. “Toch merk ik dat onze medewerkers het vaak meer aannemen van iemand extern. Daarom is het goed dat we daarin afwisselen. Bovendien helpt IDEWE ons goed op weg als we zelf een opleiding geven. Het is een goede match.”
Telkens een vlotte overdracht
De medewerkers van IDEWE namen de tijd om onze organisatie grondig te leren kennen. Dat is gezien de complexiteit van Sint-Lucia’s werkingsprocessen rond grootkeuken geen eenvoudige taak. “We werken met voeding uit koude lijn. Dat brengt extra uitdagingen met zich mee in vergelijking met voeding uit warme lijn. We moeten alles op voorhand bereiden en koelen”, vertelt Judith Roels, chef-kok bij Sint-Lucia.
“De persoon die ons begeleidde bij het behalen van een Smiley-certificaat heeft goed naar ons geluisterd”, vult Sam aan. “Ze heeft ons vooral gerustgesteld, en niet overladen met opdrachten.”
"Zijn er veranderingen in de wetgeving? Dan brengt IDEWE ons spontaan op de hoogte."
Uitstekende service
Sint-Lucia is zeer tevreden over de service van IDEWE. Ze krijgen snel en doeltreffend antwoord op hun vragen. “Als we twijfels hebben over de gezondheidsrisico’s van een bepaald product, starten zij een onderzoek bij onze leveranciers. En als er veranderingen zijn in de wetgeving, dan brengen ze ons spontaan op de hoogte. Van een proactieve ondersteuning gesproken”, sluit Nele af.
Lees hier hoe je zelf werk maakt van een optimale voedselveiligheid