Diversiteit en inclusie
Inhoud
Het kader waaruit IDEWE vertrekt in het begeleiden van dergelijk traject is kruispuntdenken. Diversiteit en inclusie betreft een ruim domein, waarin gerichte expertise en professionalisme zijn plek heeft. Wie inclusief wil werken, moet zich bewust zijn van kruispunten en werknemers op hun verschillende identiteiten gelijkwaardig behandelen. Vanuit onze ervaring met conflicthantering en verbindende communicatie proberen we deelnemers deze basisattitude uit te leggen en te laten ervaren.
Programma-inhoud
We starten met een deel dat inzet op bewustwording en sensibilisering. We reiken deelnemers een aantal basisprincipes en -houdingen aan, die essentieel zijn om met diversiteit en inclusie aan de slag te gaan in uw organisatie. Aan de hand van ervaringsgerichte oefeningen krijgen deelnemers zicht op hun eigen (voor)oordelen en ontdekken ze nieuwe perspectieven (cfr. Kruispuntdenken). We zoomen ook in op de mechanismen achter uitsluiting en leren we op verschillende manieren kijken naar hetzelfde probleem. Deelnemers krijgen handvaten aangereikt om op een inclusieve en respectvolle manier op de werkvloer in gesprek te gaan met elkaar.
Volgende elementen kunnen, in onderlinge afstemming aan bod komen:
- Zoeken naar gemeenschappelijkheden
- Intersectionaliteit/kruispuntdenken als basisattitude
- Hoe kan ik leren kijken naar anderen?
- Van categorisatie tot discriminatie: een houvast om rolpatronen te herkennen en doorbreken
- Hoe houd ik rekening met verschillen bij anderen en kan ik mijn vooroordelen t.a.v. mezelf en anderen doorbreken? Omgaan met interpretaties van jezelf en anderen.
- Interactieve oefeningen die uitdagen om je eigen denken in vraag te stellen. Deze oefeningen zijn zoveel mogelijk ervaringsgericht opgebouwd, dit om het leerproces tijdens de opleiding te maximaliseren.
- Een kader om frustraties omwille van verschillen tussen elkaar te leren vermijden en kansen te creëren.
- 3 valkuilen die ons/anderen belemmeren om inclusief te denken/handelen.
- Business cases waarbij verbindende communicatie als begeleidende methodiek wordt gebruikt.
- Ondersteunend foto en filmmateriaal (meertalig: NL, FR, ENG).