Terug Beter omgaan met agressie op het werk
- Home
- Aanbod
- Gezonde werknemers
- Beter omgaan met agressie op het werk
Beter omgaan met agressie op het werk
Een verwarde patiënt valt een verpleegkundige aan. Een leverancier houdt een scheldtirade aan de telefoon. Een misnoegde klant vaart uit tegen een werknemer van de klantendienst. Geen enkele organisatie is immuun voor agressie.
Agressie op het werk heeft vaak ernstige lichamelijke en emotionele gevolgen. Betrokken werknemers voelen zich onzeker, of juist prikkelbaar of kwaad. Al dan niet met (langdurig) ziekteverzuim tot gevolg.
Jouw uitdaging als werkgever? Je werknemers zo goed mogelijk beschermen tegen agressie op het werk. Dat doe je in de eerste plaats door een veilige en verbindende werkplek te creëren. Een sterk agressiebeleid wijst je daarbij de weg.
Ontdek onze aanpak via een expert of vraag de digitale brochure aan.
Ook dit is agressie
Veel werknemers komen vroeg of laat in aanraking met agressie. We denken daarbij spontaan aan voorbeelden van verbale of fysieke agressie, zoals beledigen, schoppen of slaan. Maar ook pestgedrag en intimidatie zijn vormen van agressie, al gaat het dan wel over interne agressie. Lees hier meer over het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag op het werk.
Solution flow: houvast op elk moment
Je werknemers beschermen tegen agressie op het werk? Dat is een permanent proces van opvolgen en bijsturen. Om je daarbij te ondersteunen, ontwikkelde IDEWE de solution flow ‘Beter omgaan met agressie op het werk’. Een totaaloplossing die jouw organisatie voor, tijdens en na agressie-incidenten houvast biedt.
De solution flow bestaat uit vier fasen:
- Krijg inzicht. Breng in kaart welke agressie-incidenten zich voordoen en hoe je er vandaag mee omgaat. Onze beleidsaudit en de registratietool BuddyBoard kunnen je daarbij helpen.
- Ontwikkel een beleid. Zorg voor een duidelijke aanpak rond de preventie van agressie. Zo weten je werknemers precies wat hen te doen staat als ze met agressie te maken krijgen. Schenk daarbij voldoende aandacht aan nazorg en opvang. Zo draag je bij aan het verwerkingsproces.
- Voer de juiste acties uit. Vertaal je agressiebeleid naar concrete acties om het veiligheidsgevoel van je werknemers te versterken. Bijvoorbeeld: pak risicovolle situaties gericht aan. Of maak van agressie een vast agendapunt op de teammeeting.
- Deel je aanpak. Je agressiebeleid wordt pas doeltreffend als je iedereen erbij betrekt. Dat doe je door je werknemers voortdurend te sensibiliseren. Dat betekent ook dat je hen leert om beter met agressie om te gaan.
Het veiligheidsgevoel van je werknemers versterken?
IDEWE biedt verschillende pakketten aan. Die stemmen we af op de risico’s en maatregelen binnen jouw organisatie. Samen bouwen we een veilige en gezonde werkplek.
Onze opleidingen rond agressiepreventie
Leer beter omgaan met (non-)verbale agressie op het werk dankzij onze basisopleidingen:
- Incompany | Respectvol en verbindend communiceren
- Incompany | Uitwerken van een agressiepreventiebeleid
- Incompany | Omgaan met agressie in de praktijk (opleiding medewerkers)
- Incompany | Omgaan met schokkende gebeurtenissen op het werk
- Incompany | Omgaan met agressie in de praktijk (opleiding leidinggevenden)
Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief
Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!
Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie
Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen