Terug Klantengetuigenis Realdolmen
Gespecialiseerde kennis en brede kijk op welzijn en preventie
Annemie Boeykens
Intern Preventieadviseur
Klantengetuigenis Realdolmen
ICT-integrator Realdolmen ondersteunt ondernemingen bij de uitvoering van ICT-projecten en outsourcingtrajecten. In België telt het bedrijf zo’n 1.200 werknemers, onder wie verschillende IT-professionals die gedetacheerd zijn bij een van hun klanten.
MEDICATIEBELEID OPGESTELD AANDACHT VOOR ERGONOMIE, BEWEGING EN PSYCHOSOCIAAL WELZIJN
Realdolmen doet al vele jaren een beroep op IDEWE voor alles wat preventie en welzijn op het werk betreft. Vroeger zette het bedrijf erg in op ergonomie en beweging, maar de laatste jaren kwam de focus ook op psychosociaal welzijn te liggen. “Op het vlak van ergonomie deden we al zo veel inspanningen dat er nog weinig ruimte was voor verbetering. Psychosociale problemen zoals stress en burn-out komen helaas steeds frequenter voor”, zegt intern preventieadviseur Annemie Boeykens. “Samen met Groep IDEWE pakken we die problemen aan. Een van de uitdagingen is daarbij om alle werknemers te bereiken met ons welzijnsbeleid, ook degenen die bij onze klanten werken.”
ONDERBOUWD WELZIJNSBELEID EN CONCRETE PREVENTIEACTIES
“Een viertal keer per jaar bespreken we met Groep IDEWE op welke welzijnsaspecten we willen inzetten. Op dit moment ligt die focus op het psychosociale aspect. Groep IDEWE geeft ons daarvoor de nodige praktische ondersteuning en heeft de expertise in huis om een goed onderbouwd welzijnsbeleid uit te werken.
Ze helpen ons ook concrete acties te realiseren. De voorbije jaren verfraaiden we bijvoorbeeld al een deel van onze kantoren, installeerden we koffiecorners en werden onze klantenontvangstruimte en het onthaal in Huizingen vernieuwd. Wie met de fiets komt werken of ’s middags gaat sporten, heeft een doucheruimte ter beschikking. De werknemers in Kontich kunnen vlak bij ons kantoor gaan sporten tegen speciale tarieven en we ondersteunen medewerkers die deelnemen aan de Ten Miles of andere sportieve doelen.
Daarnaast voorzien we sensibiliseringsacties rond stress en burn-out en organiseren we workshops stressmanagement in samenwerking met Groep IDEWE. Onze mensen kunnen ook anoniem bij Groep IDEWE op consultatie met problemen rond burn-out. We geven medewerkers ook de kans om op consultatie te gaan in een IDEWE-vestiging in hun eigen provincie. Zo willen we de drempel verkleinen, onder andere voor de mensen die gedetacheerd zijn bij een klant.”
SPECIALISTEN MET BREDE KIJK OP WELZIJN
“De grote meerwaarde van Groep IDEWE is dat ze gespecialiseerde kennis in huis hebben en een heel brede kijk hebben op welzijn en preventie. De ervaring die ze opdoen in andere bedrijven, passen ze hier toe. En omgekeerd nemen ze ideeën die hier ontstaan weer mee naar andere klanten. Daar wordt iedereen beter van. Zo testten we begin 2016 voor IDEWE een nieuw systeem uit voor risicoanalyses rond ergonomie en beweging – OptiDesk – met een uitgebreide vragenlijst voor werknemers. Voor Groep IDEWE was het een testcase waarmee ze de toepassing verder konden verfijnen, wij haalden er een aantal voorstellen uit – zoals tips voor een betere ergonomie in de auto – waar we meteen mee aan de slag konden. Voor ons is Groep IDEWE al lang geen leverancier meer, ze zijn een echte partner op het vlak van welzijn en preventie.”