Terug Gezond en veilig op twee wielen naar het werk
Gezond en veilig op twee wielen naar het werk
Expert Frank Weckx
Segmentmanager Logistiek & Retail
Duurzame mobiliteit betekent ook investeren in preventie en opleiding
De groeiende bewustwording over duurzame mobiliteit zorgt ervoor dat steeds meer werkgevers hun werknemers stimuleren om hun woon-werk-verplaatsingen met de fiets te doen. Naast de meerwaarde voor de gebruiker, de organisatie en het milieu, zijn er aan de vervoersmiddelen op twee wielen ook een aantal risico’s verbonden waar we niet blind mogen voor zijn.
Een recordaantal mensen fietst vandaag naar het werk blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitsbarometer van Acerta. Bijna vier op de tien werknemers gebruikt de fiets minstens voor een deel van het woon-werktraject. In 2021 ging het nog maar om 33%. Zo’n 15% van de ondervraagden gebruikt uitsluitend de fiets om naar het werk te gaan. Bijna 22% combineert de fiets met de auto. Een minderheid (1,33%) combineert de fiets met het openbaar vervoer. Dat is uiteraard een positieve evolutie, niet in het minst omdat werknemers daardoor meer bewegen en bijgevolg een gezondheidsvoordeel genieten. Het is bovendien de ideale manier om files en de stress die ze veroorzaken te vermijden. Tegelijk is het een opsteker voor het milieu en een vlotte mobiliteit en komt het ook het ecologische imago van de werkgever ten goede.
Hou rekening met de risico’s
Als we de voordelen van fietsen in de verf zetten, mogen we ook niet blind zijn voor de risico’s dat het met zich meebrengt. Tussen 2012 en 2021 steeg volgens VIAS Institute het aantal fietsers en e-steppers die bij een ongeval betrokken geraakten met 23,3%. Het gaat dan niet alleen over de traditionele fietsen maar ook over fietsers die elektrisch of met speedpedelecs rijden. Speedpedelecs zien eruit als gewone fietsen maar ontwikkelen snelheden tot 45 km per uur. Dat leidt tot foute inschattingen bij andere weggebruikers. Hetzelfde geldt voor e-steps. De maatregelen die midden 2022 van kracht werden lijken evenwel hun effect te hebben. Sindsdien is er een forse daling van het aantal geregistreerde letselongevallen met e-stepgebruikers (van 327 naar 280 ongevallen, -14%).
VIAS heeft een lijst met 10 tips opgesteld om veilig met een elektrische step te rijden.
Investeer in preventie en training
(Elektrisch) fietsen promoten is dus om verschillende redenen een goed idee maar het valt aan te raden om tegelijk ook te investeren in preventie en opleidingen. “De Vlaamse Stichting Verkeerskunde biedt workshops, opleidingen en een e-learning aan om fietsers te sensibiliseren over de wegcode en veilig fietsen. De organisatie heeft bovendien een praktijkopleiding die zich vooral focust op gebruikers van de speed pedelec.”
De bedrijfsopleiding duurt ongeveer twee uur en omvat zowel een theorie- als een praktijkgedeelte, met als doel werknemers bewuster te maken van de risico’s van het rijden met een speedpedelec. Er wordt zowel aandacht besteed aan het aanpassen van de snelheid aan de omgeving, als aan veilig tot stilstand komen. Aangezien de opleiding veel aandacht besteedt aan het verantwoord omgaan met snelheid, is ze ook geschikt voor andere snelle fietsers.
Oplaadstations voor elektrische tweewielers
Aan het stallen en opladen van elektrische fietsen, pedelecs, e-steps en hooverboards zijn ook een aantal risico’s verbonden. Vaak zien we vandaag dat gebruikers de batterij verwijderen om die vervolgens op kantoor te kunnen opladen. We hebben daarom ook een reeks richtlijnen en best practices opgesteld die de veiligheid daarvan moet verhogen.
Lees hier meer over: IDEWE-taakgroep stelt richtlijnen op voor een veilige laadinfrastructuur
Contacteer je regionaal IDEWE-kantoor voor meer informatie.
Ook Kijk Uit besteedde een aflevering aan de speedpedelec.
Gerelateerde nieuwsberichten
Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief
Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!
Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie
Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen