Terug Klantengetuigenis Lineas
“Bij IDEWE zijn er geen problemen, alleen maar oplossingen”
Jo Van Weyenberg
Safety, Health & Certification Director
Klantengetuigenis Lineas
Auto-onderdelen, grondstoffen, chemicaliën, … Spoorwegoperator Lineas brengt al deze goederen dagelijks naar hun bestemming. Op en naast de rails zijn zo’n 1200 werk-nemers aan de slag. En in de kantoren – verspreid over België, Duitsland, Frankrijk en Nederland – zijn nog eens 900 medewerkers in de weer. Intern preventieadviseur Noor Mousaid waakt samen met haar collega-adviseurs over hun veiligheid. IDEWE zet hen daarbij op het goede spoor.
WAT IS AL ONDERNOMEN?
Bij Lineas rekenen ze al een klein jaar op de ondersteuning van IDEWE. “In zo’n kennismakingsjaar begin je bij het begin. Voor ons waren dat de medische onderzoeken, want die zijn verplicht voor onze treinbestuurders. Daarvoor kunnen ze terecht in een IDEWE-centrum in hun buurt. Ze ondergaan er de gewone controle én het spoorwegcodexonderzoek dat iets uitgebreider is – bijvoorbeeld met een hartslagtest. In België is IDEWE een van de weinige instanties die daarvoor gecertificeerd is.”
“Iets anders waarmee we zijn gestart, is de opleiding ‘Slim zitten’. Medewerkers van het hoofdkantoor kregen er het antwoord op vragen als ‘wat is de ideale zithouding?’, ‘hoe richt je je beeldschermwerkpost het best in?’ en ‘hoe zorg je voor voldoende beweging?’ Daarnaast worden onze hulpverleners en vertrouwenspersonen opgeleid door IDEWE. Ze kunnen hiervoor terecht in een IDEWE-centrum dichtbij hun huis of werkplaats. Heel handig.”
“Ons actieplan 2020 stelt dat het aantal arbeidsongevallen moet dalen. IDEWE zal meehelpen om die doelstelling te halen.”
WAT STAAT NOG OP DE PLANNING?
Lineas wil IDEWE nog meer betrekken bij zijn preventiebeleid. “Op het terrein kan al eens een arbeidsongeval voorkomen. Je knie bezeren als je een wagon opstapt, je voet omslaan als je tussen sporen wandelt, je rug belasten als je treinstellen ontkoppelt, ... Het is snel gebeurd. Ons actieplan 2020 stelt dat het aantal ongevallen moet dalen. IDEWE zal meehelpen om die doelstelling te halen.”
“Een andere uitdaging is het psychosociaal welzijn van onze medewerkers, vooral op het hoofdkantoor. We zijn een snelgroeiende onderneming en dat gaat regelmatig gepaard met een hoge werkdruk. IDEWE ontwikkelde een risicoanalyse voor psychosociale aspecten, samen met de KU Leuven. Dat is een vragenlijst die bij medewerkers polst naar hun stressniveau, energievreters, energiegevers, … We zijn nu gestart met een testcase. Als die aanslaat, rollen we de aanpak uit over de hele organisatie. Ondertussen kijken we ook hoe we aan de slag kunnen met het Fit4Work-aanbod van IDEWE. Gezond eten, voldoende bewegen, stoppen met roken, … dat zijn zaken waarbij we onze medewerkers willen helpen.”
TEVREDEN OVER DE SAMENWERKING
Lineas heeft na een jaar samenwerken niets dan lof. “IDEWE is een hands-on organisatie. De medewerkers zijn heel proactief en weten precies wat er moet gebeuren om tot de beste resultaten te komen. Ze voeren trouwens niet louter uit wat wij vragen maar ze gaan telkens een stapje verder én ze zetten ons aan het denken. Het is dus een leerrijke wisselwerking. En contacteren we hen met een vraag? Dan krijgen we altijd snel een duidelijk antwoord. Ik zou het als volgt samenvatten: bij IDEWE zijn er geen problemen, alleen maar oplossingen.”