Terug Klantengetuigenis De Lijn
“De aanpak van IDEWE is wetenschappelijk onderbouwd,
zo hoort het”
Dirk Everaerts
Hoofd preventiedienst
Klantengetuigenis De Lijn
Met meer dan 8.000 zijn ze, de werknemers die bij De Lijn het openbaar vervoer in goede banen leiden. Hun bussen en trams rijden door heel Vlaanderen. Dat maakt risicobeheer een uitdagende klus, volgens Dirk Everaerts, hoofd preventiedienst. “Omdat onze medewerkers zo verspreid zitten, is het moeilijker om risico’s te beheersen dan wanneer je binnen vier fabrieksmuren werkt. Gelukkig kunnen we sinds begin 2018 rekenen op ondersteuning van Groep IDEWE.”
SCALA AAN RISICO’S
De Lijn telt grosso modo drie functiegroepen: chauffeurs, techniekers en bedienden: “Dat maakt dat we een groot scala aan risico’s hebben. Onze chauffeurs zitten de hele dag neer. Om hun lichaam te sparen, is het belangrijk dat hun stuurpost goed is ingericht. We bekijken momenteel de aankoop van nieuwe bussen. Daarbij is IDEWE nauw betrokken, zij checken of alles ergonomisch in orde is.”
Techniekers krijgen dan weer te maken met heel andere risico’s. “Zij werken vaak in een omgeving met machines en chemische producten. IDEWE doet daarom controles op de arbeidshygiëne. Bijvoorbeeld met metingen voor het lawaai en de luchtkwaliteit.”
We rekenen vooral op IDEWE voor topics die buiten onze kennis en kunde liggen.”
MEDISCHE CONTROLES NETJES INGEPLAND
Chauffeurs die dagelijks rondrijden met bussen vol passagiers? Die moeten – voor ieders veiligheid – in opperste gezondheid verkeren. “Daarom gaan ze jaarlijks op medische onderzoek. Alleen wie geschikt is, krijgt van de IDEWE-arts een rijgeschiktheidsattest. Dat vervalt op een welbepaalde datum. Onze chauffeurs moeten het dus altijd tijdig in handen hebben, anders mogen ze de baan niet op.
Gelukkig is de planningstool van IDEWE waterdicht. Alle personeelsgegevens worden vanuit ons eigen SAP-systeem daarin overgezet, goed voor een vlekkeloze follow-up.”
AANDACHT VOOR PSYCHOSOCIAAL WELZIJN
Duizenden passagiers reizen dagelijks met De Lijn. “Die zijn helaas niet allemaal even sympathiek. Onze chauffeurs krijgen regelmatig te maken met fysiek en verbaal geweld. Als ze het daar moeilijk mee hebben, vragen we advies aan de experten psychosociaal welzijn van IDEWE. Die schakelen we trouwens ook in bij interne situaties van bijvoorbeeld grensoverschrijdend gedrag.”
ONDERBOUWD ADVIES, TRANSPARANTE FACTUREN
De samenwerking met IDEWE is nog pril. Toch kan Dirk nu al zeggen dat hij blij is met de overstap. “Wekelijks word ik overspoeld door mails van goeroes die zogezegd de waarheid in pacht hebben over gezond leven. Dat zegt me niks. Ik wil facts & figures, zoals IDEWE die aanlevert. Hun aanpak is wetenschappelijk onderbouwd, ze werken daarvoor zelfs samen met universiteiten. Ik weet dus dat ik geld investeer in zaken die wérken.”
“Doet IDEWE een onderzoek? Dan geven ze niet alleen feiten, maar ook oplossingen. Daarbij kijken ze verder dan hun neus lang is. Onlangs voerden ze stofmetingen uit in onze voertuigen. De norm daarvoor in België is onduidelijk. Daarom stak IDEWE zijn licht op in onder meer Nederland, zodat ze toch kunnen aangeven wat oké is en wat niet. Tot slot geef ik nog mee dat ze glasheldere facturen sturen. Ze zijn gedetailleerd en correct, wat ik enorm apprecieer.”