Terug Klantengetuigenis VAB
Geen standaardoplossingen maar gerichte remedies
Benjamin Bril
Intern Preventieadviseur
Klantengetuigenis VAB
We kennen VAB vooral omdat zijn 270 wegenwachters ons te hulp snellen als we ergens stranden met de auto. Toch is VAB-Bijstand maar één onderdeel van een diverse groep die de laatste jaren sterk is gegroeid. Zo gaat u onder andere bij VAB-Auto langs voor de aankoop van een tweedehandswagen. Bij VAB Fleet Services voor diensten bij einde termijn leasingwagens. Bij VAB-Banden voor nieuwe banden of een uitlijning. Bij 24+ als u een contactcenter nodig hebt. Bij Depannage 2000 voor al het takelwerk boven 3,5 ton. En bij VAB-Rijschool voor rijopleidingen. Zo’n heterogene organisatie herbergt een veelheid aan functies: een groot deel bedienden, zoals bijstandsverleners, rijlesgevers, contactcentermedewerkers en administratief bedienden. Maar ook arbeiders zoals wegenwachters en technici, chauffeurs en schoonmakers. Hoe stippel je een veiligheidsbeleid uit dat alle risico’s aanpakt en waarin toch één lijn zit? Met de hulp van IDEWE.
UITEENLOPENDE UITDAGINGEN
Benjamin Bril is VAB’s interne preventieadviseur en stelde samen met IDEWE de preventieprofielen van zijn collega’s op. Hij weet dus welke risico’s ze lopen: “Onze bedienden kampen met de klassieke kwalen die samenhangen met beeldschermwerk, zoals slechte ergonomische gewoonten en een gebrek aan beweging.”
Een risicoanalyse bracht aan het licht dat ook psychosociale problemen zoals stress en burn-out de kop opsteken. “De groei van onze organisatie én van het verkeer zorgt voor een verhoogde werkdruk. De medewerkers van onze alarmcentrale krijgen er taken bij, zoals service op maat voor bedrijfsklanten. En ze merken dat piekmomenten – zoals de maandag na het eerste winterweekend – zwaarder worden, terwijl de dalmomenten schaarser zijn.”
Bij de arbeiders en vooral de wegenwachters laat het grootste gevaar zich raden: aangereden worden op de weg. “Niet dat het vaak voorkomt”, verzekert Benjamin. “Maar áls het voorvalt, heeft het vaak grote gevolgen. Daarom zetten we sterk in op preventiemaatregelen: opvallende kledij en verlichting van de voertuigen, sensibilisering van de medewerkers en stroomlijning van de procedures. Zo repareren we standaard niet meer op autosnelwegen, maar halen we het voertuig daar zo snel mogelijk weg.”
Wat wel vaak voorkomt, zijn spierletsels zoals omgeslagen voeten. “Onze wegenwachters zitten het grootste deel van de dag achter het stuur, wat relatief weinig fysieke inspanning vraagt. Dat wisselen ze af met plotse intensieve activiteit tijdens een interventie en dat lokt dan blessures uit.”PREVENTIE OVERAL OP HOOG NIVEAU
Hoe pak je dat soort specifieke problemen aan? Niet met standaardoplossingen. En dat is meteen wat VAB apprecieert aan IDEWE. “Ze leveren een meerwaarde door gerichte remedies mee te bedenken en uit te voeren”, vertelt Benjamin. “Bijvoorbeeld: om het aantal blessures te verminderen reist een IDEWE-ergonoom een dag mee met de wegenwachters om te analyseren waar het fout loopt. Daarna stelt hij oplossingen voor zoals opleidingen of een instructieboekje.”
Tegelijk houdt IDEWE mee het brede plaatje in het oog: “Onze groei kwam er voor een stuk door de overnames van organisaties – allemaal met een andere bedrijfs- en veiligheidscultuur. IDEWE helpt om ze allemaal op één lijn te krijgen. Ons oude globale preventieplan ging op de schop en is vervangen door een document met een overkoepelende classificatie van alle functies en een lijst van heldere actiepunten. Daarin is ook aandacht voor psychosociaal welzijn en een gezonde levensstijl. In elke unit komt er bovendien regelmatig een IDEWE-preventieadviseur langs. Dat garandeert dat de preventie in de hele groep op hetzelfde niveau is.”
OP DE GOEDE WEG
Conclusie van Benjamin: “Dankzij IDEWE volgt ons veiligheids- en gezondheidsbeleid de groei van onze groep.” En dat beleid werpt vruchten af, bevestigen de cijfers. “Een markant voorbeeld: bij de twee units die als eerste een IDEWE-preventieadviseur over de vloer kregen – VAB Fleet Services en Depannage 2000 – daalde de frequentiegraad (ruwweg het aantal ongevallen per gepresteerde uren) respectievelijk van 106 in 2010 naar 40 in 2017, en van 137 in 2012 naar 42 in 2017.”