Terug Arbeidshygiëne voor een gezond kantoor
- Home
- Aanbod
- Optimale werkomgeving
- Arbeidshygiëne voor een gezond kantoor
Arbeidshygiëne voor een gezond kantoor
Op kantoor kunnen werknemers hinder ondervinden van een waaier aan fysische agentia. Denk aan te felle of te flauwe verlichting, hitte of extreme koude, straling van pc-schermen en smartphones, te droge lucht, falende ventilatie, …
Daarnaast kunnen ook er biologische agentia opspelen: zoals een schimmel op de wand of huisstofmijt. De impact van al die risico’s varieert van lichte hoofdpijn en concentratieverlies tot allergieën en een verminderde longfunctie.
Dat kan op zijn beurt leiden tot (langdurige) uitval en productiviteitsverlies.
Belangrijke kanttekening: lichamelijke klachten hebben in een kantooromgeving zelden één oorzaak en oplossing. De omgevingsfactoren versterken elkaar, en ook psychosociale aspecten (stress, pestgedrag) en ergonomie spelen een rol. Als werkgever moet je dus uiteenlopende aspecten in de gaten houden.
Naar een gezonde kantooromgeving in 5 stappen
Met de volgende stappen wapen je je werknemers tegen omgevingsfactoren op kantoor:
- inventarisatie – Breng de overlastbronnen in kaart. Noteer erbij wie eraan wordt blootgesteld, en ook: wanneer, hoelang en waar.
- risicoanalyse en metingen – Ga na welke risico’s je zeker moet aanpakken en voer eventueel bijkomende metingen uit – bijvoorbeeld naar lawaainiveau of stralingssterkte.
- prioriteiten – Bepaal waar je het eerst moet ingrijpen.
- meetprogramma – Ontwikkel een systeem dat alarm slaat wanneer bepaalde fysische agentia de grens- of actiewaarden overschrijden.
- bijkomende maatregelen – Investeer in structurele remedies, zoals akoestische panelen, afgeschermde werkplekken, aangepaste schema’s voor schoonmaak van kantoor en onderhoud van ventilatietoestellen, …
Werk vandaag al aan een gezonde, aangenamere werkplek
Onthoud dit zeker wanneer je wilt werken aan een gezonde kantooromgeving:
- Wuif de klachten van je werknemers niet weg. Noteer ze, beschrijf de omstandigheden op de werkplek en raadpleeg een expert om de nodige metingen uit te voeren.
- Wees je ervan bewust dat klachten uiteenlopende en meerdere oorzaken kunnen hebben. Baseer je conclusies altijd op een grondige objectieve analyse.
- Wil je producten aankopen om de impact van fysische agentia te beperken? Doe dan altijd een beroep op een gespecialiseerde leverancier.
Leer bij over welzijn en preventie op kantoor
Bij een 360°-aanpak en duurzame oplossingen horen ook sterke opleidingen, op alle niveaus van jouw organisatie.
Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief
Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!
Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie
Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen