Terug Praten als eerste stap naar een werkbaar deconnectiebeleid

Praten als eerste stap naar een werkbaar deconnectiebeleid

- Wetgeving | Mentaal fit | Stress en burn-out | Werk-Privé

Expert Lode Godderis

CEO IDEWE

Uit: De Ochtend - Radio 1 - 4 januari 2022

Vanaf 1 februari 2022 hoeven federale ambtenaren hun telefoon na de normale werkuren niet meer op te nemen voor het werk. "Het is belangrijk voor het mentaal welzijn van medewerkers die door het telewerk geneigd zijn om voortdurend door te werken ", zegt minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter. “Een goede eerste stap”, vindt algemeen directeur Lode Godderis van IDEWE.

"De minister maakt met haar initiatief het recht om te deconnecteren alvast bespreekbaar maar alles hangt af van hoe de maatregel geïmplementeerd zal worden”, aldus professor arbeidsgeneeskunde Lode Godderis. “Zonder cultuurwijziging zal de ambitie om elkaar buiten de werkuren de nodige rust te gunnen nooit volledig slagen. Het zijn immers niet alleen collega’s en leidinggevenden die mensen ook na de werkuren kunnen contacteren, ook klanten, die buiten de werkorganisatie staan, kunnen dat. Het is daarom belangrijk om binnen teams afspraken te maken rond beschikbaarheid en bereikbaarheid en daarbij rekening te houden met de noden van de klanten.”

Verplicht om erover te praten

deconnectie

Met de Relancewet van 22 maart 2018 en meer specifiek het luik Overleg over deconnectie en gebruik van digitale communicatiemiddelen maakte de regering werkgevers en werknemers al eerder attent op de risico’s van continue online beschikbaarheid. Het zou gemakkelijk zijn mocht er één duidelijke aanpak bestaan voor iedereen maar onderzoek en praktijk maken duidelijk dat er maatwerk nodig is. Daarom werd de dialoog over deconnectie binnen organisaties verplicht gemaakt als eerste stap naar een beleid. Comités voor Preventie op het Werk moeten regelmatig en telkens  werknemersvertegenwoordigers dit vragen, overleggen over deconnectie van het werk en gebruik van digitale communicatiemiddelen. Op basis daarvan kan het Comité voorstellen formuleren aan de werkgever en adviezen uitbrengen. 

Om organisaties te ondersteunen om het gesprek aan te gaan, stelde IDEWE een checklist op, die als leidraad kan worden gehanteerd bij een bespreking op team of organisatieniveau.

  Beluister het interview dat Lode Godderis hierover gaf in De Ochtend op Radio 1.

Download de deconnectietool.

Lees ook:

Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief

 

Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!

Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie

Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen