Terug Preventie en nazorg bij een schokkende gebeurtenis
- Home
- Aanbod
- Gezonde werknemers
- Preventie en nazorg bij een schokkende gebeurtenis
Preventie en nazorg bij een schokkende gebeurtenis
De term ‘schokkende gebeurtenis’ (of soms: ‘traumatische ervaring’) omvat ingrijpende situaties zoals confrontatie met verbale of fysieke agressie, zware pesterijen, een ernstig arbeidsongeval, een overlijden of zelfmoord van een collega of klant.
Die kunnen een forse emotionele impact hebben op de betrokken werknemers. En mogelijk lijdt ook jouw organisatie onder de crisissituatie. Denk aan verminderde prestaties of stijgend absenteïsme.
De wetgever verplicht je bovendien om maatregelen te nemen om posttraumatische stress te voorkomen.
Slim de emotionele impact beperken
Preventie en nazorg bij een noodgeval
Hoe ondersteun je je werknemers doeltreffend bij een schokkende gebeurtenis? Werk op deze drie niveaus:
- Meteen na het incident – Breng de betrokkenen in veiligheid, coördineer de opvang en communiceer helder en doordacht over de crisissuatie.
- Weken na het incident – Bied de betrokkenen eventueel na twee tot drie dagen psychosociale opvang aan. Versterk daarbij hun eigen veerkracht.
- Nazorg – Leidt de schok tot een trauma? Of hebben de werknemers nood aan langdurige begeleiding? Verwijs hen door naar gespecialiseerde hulpverleners.
Beleid om verwerkingsproblemen te voorkomen
Met een beleid of psychosociaal interventieplan (PSIP) bereidt je organisatie zich voor op het onvermijdelijke. Ga zo tewerk:
- Verken tijdens een audit of risicoanalyse welke schokkende gebeurtenissen kunnen voorvallen en wat hun mogelijke gevolgen zijn.
- Ontwikkel een visie rond omgaan met mogelijk traumatische ervaringen, die aansluit op je bestaande personeelsbeleid, preventiebeleid en noodplan.
- Stel een actieplan en/of draaiboek op rond preventie, opvang en nazorg.
- Evalueer geregeld de resultaten van je acties en stuur bij waar nodig.
Beknopt advies voor doeltreffende opvang
Wat kun je zelf doen bij een noodgeval op de werkvloer?
- Laat de betrokkenen van een schokkende gebeurtenis op adem komen in een rustige omgeving.
- Focus in eerste instantie op ‘interne hulp’ door de eigen leidinggevende en andere vertrouwde personen.
- Geef aan de betrokkenen aan dat het normaal is dat ze zich na de schok anders, slecht of verward voelen. Geef de brochure ‘Na de schok … veerkrachtig verder’ als houvast en volg hen van nabij op.
Beter leren omgaan met schokkende gebeurtenissen
Bij een 360°-aanpak en duurzame oplossingen horen ook sterke opleidingen, op alle niveaus van je organisatie.
Een greep uit ons opleidingsaanbod rond schokkende gebeurtenissen op de werkvloer:
- Incompany | Respectvol en verbindend communiceren
- Incompany | Uitwerken van een agressiepreventiebeleid
- Incompany | Omgaan met agressie in de praktijk (opleiding medewerkers)
- Incompany | Omgaan met schokkende gebeurtenissen op het werk
- Incompany | Omgaan met agressie in de praktijk (opleiding leidinggevenden)
Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief
Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!
Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie
Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen