Terug De 5 meestgestelde vragen over corona
De 5 meestgestelde vragen over corona
Expert Hilde Vanacker
Directeur medische preventie
Stel uw vraag op corona@idewe.be
Sinds de uitbraak van de coronapandemie centraliseren we uw vragen over het virus op het centraal mailadres corona@idewe.be. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en de antwoorden van onze experten.
1. Heeft het zin om de lichaamstemperatuur van werknemers op te volgen?
In de zorgsector wordt aan heel veel medewerkers gevraagd hun lichaamstemperatuur twee maal per dag te nemen, omdat zij op de werkplaats (mogelijks) blootgesteld zijn aan covid-19 patiënten. Ook na nauw contact met een covid-19 positieve persoon vragen huisartsen aan hun patiënten om minstens 14 dagen symptomen en lichaamstemperatuur op te volgen. De werknemer volgt dan zelf zijn lichaamstemperatuur op.
Het uitvoeren van een temperatuurcontrole op de werkplaats komt echter in conflict met de privacy van de werknemer. Transparantie en toestemming over dergelijk beleid is een belangrijke voorwaarde om dit te verantwoorden. Het is voor een werkgever echter verboden om testen uit te voeren die voorbehouden zijn voor erkende medische beroepen.
Bovendien moet de betrouwbaarheid van deze metingen in vraag worden gesteld. Resultaten kunnen vals positief beïnvloed zijn door bijvoorbeeld de fysieke activiteit die aan de meting voorafging. De inname van koortswerende medicatie kan dan weer tot een vals negatief resultaat leiden.
Daarom is het belangrijker dat werkgevers in de eerste plaats inzetten op preventieve maatregelen. Werknemers die ziek opstaan of symptomen vertonen die we in verband brengen met covid-19, worden verwacht niet naar de werkplaats te komen. Ook de andere maatregelen van afstand bewaren - handhygiëne, nies- en hoesthygiëne en omgevingshygiëne - vormen een belangrijke basis om verspreiding van het virus op de werkplaats tegen te gaan.
IDEWE adviseert bijgevolg om geen lichaamstemperatuur te meten bij werknemers die zich naar de werkplaats begeven. Zorg voor een degelijk preventief beleid en voorkom maximaal dat zieke medewerkers naar de werkvloer komen.
2. Hoe moet de werkplaats gereinigd en ontsmet worden?
Het gewoon schoonmaken met water en zeep van de werkplaats, vormt de belangrijke eerste stap. Het bestaande schoonmaakplan kan worden uitgebreid door dagelijks extra aandacht te besteden aan de raakvlakken die regelmatig aangeraakt worden door verschillende handen. Denk hierbij aan deurklinken, bedieningsknoppen van de lift, trapleuningen, lichtschakelaars, …
In het sanitair van de werkplaats moet bijvoorbeeld extra aandacht gaan naar de deurklinken die toegang geven tot de sanitaire ruimte, de kraan van het handwaspunt, de douchekraan, de raakvlakken op de douchedeur, de klink van het individueel toilet en de spoelknop van het toilet.
Voor de schoonmaakfrequentie moet u rekening houden met het aantal gebruikers van deze voorzieningen. Ook een goede natuurlijke ventilatie van al deze ruimten is belangrijk.
Wenst u toch bijkomend te ontsmetten of krijgt u de melding dat een werknemer, die recent in het gebouw aanwezig was, ziek geworden is? Zet dan bijkomend in op ontsmetting van de high-touchraakvlakken. Let wel dat ook in dit geval de ontsmetting steeds volgt op een natte reiniging met water en detergent of een droge reiniging met bijvoorbeeld een zuivere microvezeldoek.
Om goed te kunnen ontsmetten moet het gekozen ontsmettingsmiddel voldoen aan enkele basisvoorwaarden.
- Het moet werkzaam zijn tegen het nieuwe coronavirus.
- Het moet over een haalbare contacttijd voor het nieuwe coronavirus beschikken.
- Het ontsmetten dient veilig te gebeuren. U laat het product daarom best beoordelen door uw preventieadviseur.
- U moet de gebruiksinstructie voor gebruik van de fabrikant juist kunnen opvolgen.
- Het ontsmetten moet op een veilige manier verenigbaar zijn met de activiteiten van de werkplaats.
U kan kiezen voor producten die u kant en klaar kan aankopen. Ook verdunningen van chloor en bleekwater, behoren tot de aanbevelingen van de officiële instanties. Respecteer in dat geval de instructies voor de juiste verhoudingen of verdunningen.
Gedeelde telefoons, toetsenborden,… zijn vaak niet bestendigd tegen het nat reinigen en ontsmetten. Soms is het mogelijk om vochtbestendige hoesjes of covers te voorzien zodat dit toch mogelijk wordt.
Het belangrijkste advies bestaat er echter in om deze toestellen uitsluitend te hanteren na het grondig wassen van de handen. Het gebruik van een zuivere microvezeldoek kan zorgen voor een droge reiniging van deze toestellen.
3. Hoe omgaan met een positief geval van covid-19 onder uw werknemers?
Als u van één van uw medewerkers een melding krijgt dat er covid-19 werd vastgesteld, dient u deze informatie in de eerste plaats vertrouwelijk te behandelen.
U kan uw andere werknemers informeren door middel van bijvoorbeeld een schriftelijke communicatie. Uw arbeidsarts van IDEWE kan u helpen met het aanleveren van een standaardcommunicatie die u verder kan personaliseren op maat van uw bedrijf.
Een belangrijk onderdeel van deze communicatie bestaat erin om werknemers erop te wijzen dat ze extra aandacht moeten hebben voor de basis hygiënemaatregelen. Ze dienen bovendien hun eigen gezondheidstoestand gedurende minstens 14 dagen op te volgen.
U kan, nadat u de de positieve indexpersoon in uw organisatie gemeld heeft, onze tips rond het reinigen en ontsmetten van de werkplaats (zie punt 2) toepassen.
Door werknemers maximaal aan te zetten om van thuis te werken en de hygiënische maatregelen, zoals het toepassen van handhygiëne en het respecteren van social distanceregels, wordt het risico op verspreiding binnen de werkplaats sowieso ingeperkt.
4. Op welke manier organiseert IDEWE de psychosociale ondersteuning voor klanten uit de zorgsector en de essentiële beroepen?
Medewerkers die actief aan het werk zijn of thuis trachten te werken in bijzijn van kinderen ervaren nu meer angst en onzekerheid. Vaak worden ze geconfronteerd met een nieuwe jobinhoud en andere werkomstandigheden die erg ingrijpend kunnen zijn. Een aantal zijn ziek, sommigen misschien zelfs opgenomen in het ziekenhuis. Thema’s als angst, flexibel werken, onzekerheid en nazorg voor ingrijpende gebeurtenissen zullen de komende periode dan ook centraal staan in ons psychosociaal aanbod.
Werknemers van werkgevers aangesloten bij IDEWE of werknemers die geen werknemersstatuut hebben maar werken voor een onderneming die aangesloten is bij IDEWE (zelfstandigen, vrijwilligers, stagiairs, …) kunnen op weekdagen tussen 9 en 17 uur terecht op het algemeen telefoonnummer van de klantenservice van hun regionaal IDEWE-kantoor.
Een team van een arbeidsverpleegkundige, een arbeidsarts en een preventieadviseur-psychosociale aspecten staat klaar om vragen te beantwoorden of een luisterend oor te bieden.
Voor zorgverleners is het belangrijk ook buiten deze uren en tijdens het weekend beroep te kunnen doen op psychosociale ondersteuning. Dit kan via het nummer van IDEWE Care dat op hun klantenzone ter beschikking wordt gesteld.
Zelfstandige huisartsen, thuisverplegers, kinesisten, tandartsen kunnen voor hulp terecht op deze website.
Lees ook: Zorgen voor veerkracht in de Zorg
5. Wat is het onderscheid tussen een chirurgisch mondmasker en een FFP2-mondmasker?
Een chirurgisch mondmasker verhindert in hoofdzaak besmetting van anderen (de omgeving). Een FFP2-masker beschermt tegen mogelijke besmetting van buitenaf.
Downloads
- Meer info over het gebruik van mondmaskers in de niet-acute zorg. (pdf - 319,6 kB)
Gerelateerde nieuwsberichten
Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief
Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!
Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie
Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen