Terug Hoe ga jij in automodus?
Hoe ga jij in automodus?
Expert Frank Weckx
Segmentmanager Logistiek & Retail
Ook in het beroepsverkeer mogen gsm’s en smartphones niet meesturen
Afleiding achter het stuur is een van de voornaamste oorzaken van zware verkeersongevallen. In veel gevallen is de gsm of smartphone de boosdoener. In ‘automodus’ gaan, door je gsm buiten handbereik te leggen, op ‘niet storen’ of stil te zetten is de beste manier om je aandacht bij het verkeer te houden, aldus de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). En dat geldt uiteraard ook voor beroepsverkeer.
Afleiding achter het stuur is een van de vijf voornaamste oorzaken van dodelijke verkeersongevallen, naast rijden onder invloed, snelheid, geen gordel dragen en slaperigheid. Afleiding door gsm- of smartphonegebruik behoort tot de grootste gevaren.
Smartphonegebruik achter het stuur
Het verkeersreglement zegt dat je als bestuurder geen gebruik mag maken van een draagbare telefoon die je in de hand houdt. Dat is alleen toegelaten als je geparkeerd bent of ‘stilstaat’. Stoppen voor een verkeerslicht wordt trouwens niet beschouwd als ‘stilstaan’.
Niet handenvrij bellen is onverantwoord omdat je niet alleen afgeleid wordt door het telefoongesprek, maar omdat het bovendien bijna onmogelijk is om stuur- en schakelbewegingen nog juist uit te voeren.
Als je een telefoonoproep beantwoordt of zelf belt:
- vertraag je plots, wat gevaarlijk kan zijn voor wie achter je rijdt,
- heb je moeite om een rechte koers aan te houden en slinger/zigzag je binnen of buiten je rijstrook,
- vermindert je reactiesnelheid,
- merk je veranderingen in de verkeerssituatie veel trager op,
- zie je 4 op de 10 verkeersborden niet,
- kijk je minder in je spiegels,
- geef je in 1 op de 4 gevallen geen voorrang waar dat moet,
- heb je geen oog voor kwetsbare weggebruikers of gedraag je je roekeloos in hun buurt.
Uit onderzoek blijkt dat je ongevalsrisico nog met een veelvoud toeneemt als je berichten typt of leest, op het internet rondsurft of filmpjes bekijkt. Daarvoor heb je immers niet alleen je aandacht en je handen nodig, maar ook nog eens je ogen. Elke seconde dat je je telefoonscherm bekijkt, zijn je ogen niet op de weg gericht. Eén seconde onoplettendheid kan al genoeg zijn om een zwaar ongeval te veroorzaken. Als je weet dat je om een bericht te typen, gemiddeld 5 seconden niét naar de weg kijkt ...
En handsfree?
Ook al is handenvrij bellen wettelijk toegestaan, als je aan het rijden bent leidt het je aandacht evengoed af. Als je handenvrij belt, heb je heel wat minder aandacht voor het verkeer, ook al hou je je handen aan je stuur. Daardoor verdubbelt je kans op een ongeval.
- Als je belt tijdens het rijden, loop je tot vier keer meer risico om in een ongeval betrokken te raken.
- Je loopt nagenoeg evenveel risico bij handenvrij bellen als wanneer je de telefoon in de hand houdt.
- Automobilisten zijn 4,2% van de tijd dat ze aan het rijden zijn, bezig met hun mobiele telefoon.
- Recent Amerikaans onderzoek toont aan dat afleiding een rol speelt in bijna 7 op de 10 ongevallen.
Hoe ga je in automodus?
De VSV benadrukt dat er voor iedereen een passende manier is om in automodus te gaan, al naargelang de situatie.
- Berg je smartphone bijvoorbeeld op in het handschoenkastje of in je handtas.
- Zet je smartphone op ‘niet storen’. Je kunt ervoor kiezen om oproepen van favorieten toch door te laten komen en functies als gps en muziek nog te blijven gebruiken.
- Zet je toestel op stil, zo word je niet afgeleid door binnenkomende meldingen. Je GPS en muziek kun je blijven gebruiken.
Gerelateerde nieuwsberichten
Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief
Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!
Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie
Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen