Terug Tijd om menopauze op de beleidsagenda van organisaties te plaatsen
Tijd om menopauze op de beleidsagenda van organisaties te plaatsen
Expert Lauren Blockmans
Projectmanager innovation & co-creation
Expert Ellen Delvaux
Projectmanager innovation & co-creation
Drie bedrijven gingen met IDEWE in co-creatie rond de thematiek
IDEWE kreeg de jongste maanden van verschillende organisaties adviesvragen over het opzetten van een beleid rond menopauze op de werkvloer. Drie van hen stapten onder begeleiding van experts van het Creative Connect Centre van IDEWE in een traject rond die thematiek. “Er is nood aan kennis, informatie en begrip, maar ook aan flexibiliteit en maatwerk”, zegt Ellen Delvaux, projectmanager innovation en co-creation bij IDEWE.
Door de toenemende aandacht in media en politiek komt menopauze geleidelijk uit de taboesfeer. Samen met de verhoogde aandacht voor welzijn op het werk zorgt dit ervoor dat het thema ook op de agenda van organisaties komt.
“En dat is maar normaal”, aldus Ellen Delvaux. “De beroepsbevolking veroudert en vervrouwelijkt. De helft van de beroepsbevolking zal vroeg of laat de menopauze doormaken. Sommige onder hen zullen met symptomen als concentratieverlies en opvliegers te maken krijgen. En ten gevolge daarvan misschien ook met onzekerheid, afwezigheid, presenteïsme en stigmatisering. Over de manier waarop je daarmee moet omgaan, zijn de meningen vaak verdeeld. Sommigen vinden dit een loutere privéaangelegenheid terwijl anderen vinden dat je daarmee de impact op de werkvloer negeert.”
“Naarmate het thema meer en meer begint te leven, groeit het besef dat er nog veel onduidelijkheid is over hoe een organisatie werkneemsters kan ondersteunen”, zegt Lauren Blockmans, projectmanager innovation en co-creation bij IDEWE. “Afhankelijk van het type organisatie zijn de noden van werkneemsters vaak van een heel andere aard. Vrouwen in een kantooromgeving hebben bijvoorbeeld meer mogelijkheden om een pauze in hun werkdag in te lassen dan vrouwen die in een fabrieksomgeving werken. Wie bandwerk doet, kan niet om het even wanneer de sanitaire voorzieningen opzoeken.”
Drie fases
Voor Start People, ACV Puls Antwerpen en Volvo Group België was het onderwerp voldoende prangend om het te verkennen in een co-creatieproces.
“In ons Creative Connect Centre hebben we een traject uitgestippeld dat bestond uit drie fases”, aldus Ellen Delvaux. “Tijdens een eerste contact polsten we bij vrouwelijke medewerkers van de organisaties over ervaringen en omgaan met menopauze in het algemeen en op de werkvloer. Daarna volgden twee keer twee workshops met vrouwelijke medewerkers en met actoren binnen het welzijnsbeleid van de organisaties. Tijdens één daarvan hebben we gepoogd om de noden in kaart te brengen en in de andere hebben we gebrainstormd over mogelijke oplossingen en acties.”
Het resultaat was heel wat informatie die daarna is verwerkt in een gids voor de deelnemende organisaties. Naast de verkregen inzichten kwamen we tot aanbevelingen om werk te maken van een menopauzevriendelijk beleid. Daarnaast komt ook de bestaande literatuur over het thema aan bod.
Bespreekbaar maken
“De nood aan kennis en informatie is groot. Niet alleen voor vrouwen maar ook voor mannelijke collega’s, vertrouwenspersonen, hr en leidinggevenden. Veel vrouwelijke deelnemers vonden de workshop wat dat betreft op zich al sensibiliserend en een vorm van erkenning. Ze apprecieerden het heel erg dat hun organisatie hen had afgevaardigd om deel te nemen. Dat is alvast een duidelijk signaal dat erover praten, het thema bespreekbaar maken op organisatieniveau een belangrijke eerste stap kan zijn. De affiches die we daarover gemaakt hebben, kunnen daar een hulpmiddel bij zijn.”
Bij het zoeken naar oplossingen, kwam de nood aan maatwerk steeds terug. “Dat kan betekenen dat een bedrijf bijvoorbeeld investeert in een systeem van flexibele werkuren, het takenpakket tijdelijk herziet of de mogelijkheid biedt om te telewerken. Er kwamen ook voorstellen dat vrouwen vanaf een bepaalde leeftijd uitgenodigd zouden worden om een afspraak te maken met een arts, die het thema bespreekbaar kan maken en eventueel al ondersteunende maatregelen kan voorstellen.”
> Download de affiches via de My IDEWE klantenzone.
> Lees meer over het Creative Connect Centre van IDEWE, de plek waar creativiteit en innovatie samenkomen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Blijf altijd op de hoogte: schrijf je in op de IDEWE-nieuwsbrief
Met duiding van autonome experts, én in heldere taal!
Blijf mee met alle ontwikkelingen in welzijn & preventie
Ontvang als eerste updates rond wetswijzigingen