Terug Klantengetuigenis BNP Paribas
De gedroomde proactieve partner voor een grote onderneming als de onze
Philippe Mons
Hoofd van de Interne Preventiedienst
Klantengetuigenis BNP Paribas
BNP Paribas Fortis biedt bedrijven en particulieren houvast in een wereld in verandering. De bankgroep stelt in ons land ongeveer 14.500 mensen tewerk: verspreid over het Brusselse hoofdkantoor, de regionale zetels en 750 lokale kantoren (incl. zelfstandigen).
UITEENLOPENDE RISICO’S VRAGEN RUIME EXPERTISE
De Interne Preventiedienst is verantwoordelijk voor risicobeheer, gezondheidstoezicht en psychosociaal welzijn. En dat in een overwegend administratieve context.
Philippe: “BNPPF wordt geconfronteerd met typische risico’s, zoals ergonomische klachten, brandpreventie, verhoogde werkdruk en stress. Maar ook met specifieke factoren, zoals agressie door derden en het zogenaamde werken met derden (risico’s in het kader van werken met externe dienstverleners zoals technische diensten, cleaning, catering, enz…).”
GEÏNTEGREERDE WELZIJNSAANPAK IN ACTIE
De start van de samenwerking viel samen met een belangrijke wijziging voor de bank en haar medewerkers. Want de activiteiten van de interne medische dienst werden uitbesteed aan Groep IDEWE.
Philippe: “We moesten om strategische redenen uitstekende teamleden laten gaan, wat syndicaal gevoelig lag. IDEWE benaderde de situatie echter op de meest professionele manier. Zo ebde de weerstand weg.”
Hoe vertaalt de geïntegreerde welzijnsaanpak zich naar de praktijk? “Onze werknemers evalueren hun werkplek met de tool OptiDesk. De alomvattende Fit4Workcheck-up (fitheidstesten en check-ups) vervangt de vroegere − eerder beperkte − cardiocheck. We organiseren met IDEWE de wettelijk voorgeschreven EHBO-trainingen. Maar liefst 645 leidinggevenden volgden reeds de workshop ‘Less stress, no burn-out’.”
“Via IDEWE werken we ook synchroon met de wettelijke actualiteit. Zo kennen de experts de regelingen rond re-integratie als geen ander en zijn wij bijgevolg volledig compliant.”
HARTELIJKE SAMENWERKING, MÉT RESULTAAT
Philippe waardeert de flexibiliteit van de dienstverlening: “De werknemers van IDEWE zijn geboren luisteraars en constructieve denkers. Op die manier krijgt elke nood – in welk domein ook – de slimme oplossing die hij verdient. En zetten we onze prioriteiten om in doelstellingen en later in realisaties.”
“Zo bereikten we met OptiDesk en de Fit4Workcheck- up ruimschoots het beoogde aantal mensen: respectievelijk 2.000 en 500 in het eerste jaar van samenwerking. De tevredenheidsscore van ons personeel spreekt overigens boekdelen. In de meest recente bevraging beoordelen zij de contacten met en acties van IDEWE met een uitzonderlijke 8,6/10.